تفاوت پروفیل و قوطی گالوانیزه

تفاوت پروفیل و قوطی گالوانیزه

پروفیل های فلزی؛ می توانند به عنوان نوعی روکش خارجی استفاده شوند و معمولا برای ساختمان سازی، صنایع کشاورزی و صنعتی ، خرده فروشی و موارد های دیگری مورد استفاده قرار گیرند.
پروفیل ها از ورق هایی تولید می شوند که از طریق بانک، غلتک هایی تشکیل دهنده تولید می شوند و تکنیک های مدرن ساخت اجازه می دهد که، فلزات از قبل ساخته شده و کهنه با مواد نگهدارنده پوشانده شوند و یا با طیف وسیعی گسترده از رنگ و بافت رنگ شوند.

قوطی گالوانیزه به علت طراحی و شکل هندسی مناسبی که دارد، در بسیاری از زمینه ها مانند پزشکی ،خودرو سازی و عمران و طراحی و دیزاین داخلی ساختمان و ..‌‌.. مورد استفاده قرار می گیرد.
پروفیل ها مقاطع فولادی هستند که، در صنایع های مختلف مانند؛ساختمان سازی ،راه سازی و ساخت در و پنجره و غیره کاربرد های فراوانی دارد .
پروفیل ها به دو نوع پروفیل های باز و بسته تقسیم می شوند و پروفیل های باز شامل تیر آهن و نبشی ، میلگرد و ناودانی و تسمه می باشد و پروفیل های بسته شامل لوله و قوطی و در و پنجره ها می باشد.
پروفیل ها به دو دسته صنعتی و ساختمانی نیز تقسیم می شوند و در حوزه ساختمانی از پروفیل ها برای در و پنجره های آلومینیومی و در صنعت برای ساخت قطعات خودرو استفاده می شود.
قوطی های گالوانیزه پروفیل هایی هستند که، از نوعی فولاد ضد زنگ زن تولید شده اند و این پروفیل ها به دلیل این که ضد زنگ هستند، در صنایع های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.
قوطی های گالوانیزه هزینه تولید کمتری نسبت به سایر روش های تولید دارند و مقاومت زیادی در برابر رطوبت دارند و عمر زیادی می کنند و باعث افزایش استحکام در برابر انواع ضربه ها و فشار ها می شوند، شستشو و نظافت ان آسان است و استحکام کششی نسبتا مطلوبی دارد و بازرسی فنی آن آسان است به این دلیل که بازرسی آن به صورت چشمی است.

تفاوت کاربرد پروفیل و قوطی های سبک و سنگین

پروفیل ها چهار نوع دارند، که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و شامل فولاد ،آلومینیوم و روی و مس می باشد.
پروفیل فولاد به طور کلی مقرون به صرفه تر است، اما با دوام نیست و معمولا با پوشش گالوانیزه گرم تولید می شود و مستحکم است.
پروفیل آلومینیومی بسیار سبک است و دارای یک لایه محافظ سخت است، که از خوردگی آن حفاظت می کند و پروفیل روی با دوام بسیار زیاد و در صورت قرار نگرفتن در هوا رنگ خود را حفظ می کند و پروفیل مس عمر طولانی ای دارد و نگهداری کمی نیاز دارد. پروفیل های سبک کاربرد های فراوانی در خودرو سازی ،اگزوز سازی و در ساخت مبلمان ها و صندلی ها ،دوچرخه سازی و لوازم های خانگی و کانتینر ها و مبلمان و.‌‌.‌‌. استفاده می شود.
از خصوصیات پروفیل های سبک می توان به، کیفیت عالی و دقیق از لحاظ قطر و ضخامت و ظریف بودن و دقیق بودن ان نسبت به بقیه پروفیل ها ،فرم پذیری مناسب آن و تنوع وزنی و قابلیت آبکاری شدن ان اشاره کرد.
پروفیل های سنگین‌ از ورق سیاه تولید می شوند و وزن بیشتری را می تواند تحمل کند و قیمت آن نیز بیشتر از پروفیل های سبک است.
پروفیل های سنگین‌ که به پروفیل های صنعتی و ساختمانی  معروف هستند، در فرایند نورد گرم تولید می شود و ویژگی های پروفیل سنگین‌ در قابلیت جوش کاری بالا و سختی آن در سطح و مقاومت خمشی و پیچشی مطلوب آن است.
قوطی های سنگین‌ از ورق سیاه ساخته می شوند ولی قوطی های سبک از ورق های روغنی با روش نورد سرد تولید می شود.
قوطی های سبک در مبلمان سازی و دو چرخه سازی و ..‌ کاربرد دارد، ولی قوطی های سنگین یا پروفیل های صنعتی در ساختمان سازی ،در ستون های ساختمان و در ساخت دستگاه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
پروفیل های سنگین‌ دارای خاصیت جوش پذیری و استحکام خمشی و سختی در سطح خود و مقاومت در فشار بالا است و پروفیل سبک، دارای کیفیت در سطح بالا و قابیلت آن در شکل پذیری و آبکاری ها است.
پروفیل و یا قوطی های گالوانیزه در جاهایی که ریسک زنگ زدن و خوردگی آن زیاد است، مورد استفاده قرار می گیرد.
قوطی های گالوانیزه محصول فولاد ورق های گالوانیزه است، که به روش نورد گرم و نورد سرم تولید می شود و پروفیل گالوانیزه برای استفاده در ،در و پنجره ها و انواع چهارچوب های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد.
قوطی ها یک پروفیل به شکل جعبه ای و یا چهار گوشه است که، از انواع قوطی بر اساس جنس می توان به قوطی های آهنی و استیل و آلومینیومی اشاره کرد، اما قوطی های آهنی پروفیل از پرکاربرد ترین قوطی ها در بین انواع قوطی های فلزی مانند قوطی های آلومینیومی و استیل می باشدو برخی از قوطی ها نیز دارای جنس متفاوت تری نسبت به دیگر قوطی های آهنی دارند.

قیمت پروفیل سبک و سنگین

در تقسیم بندی های وزنی، قوطی پروفیل در دو وزن شهرت بسیار زیادی دارد ،پروفیل سبک و پروفیل های سنگین‌ و این دو نوع وزن بسیار پر اهمیت هستند، چرا که هنگام خرید این دو نوع محصول یکی از عوامل های تعیین کننده قیمت آن هستند، به این دلیل که پروفیل های سبک ارزان تر و سبک تر هستتد و در نتیجه پروفیل های سنگین‌ گران تر از پروفیل های سبک هستند.
پروفیل ها از دو روش مستقیم و غیر مستقیم تولید می شوند، در روش مستقیم به وسیله قالب های مخصوص دو لبه های ورق به یک دیگر جوش می خورند و سایز آن مشخص می شود و سپس به وسیله اره به طول های مشخصی برش داده می شود و در آخر بسته می شوند و این محصولی که به روش مستقیم ساخته می شود، کیفیت بهتری دارد و دارای ابعاد دقیق برخوردار است.
در روش غیر مستقیم، ورق ها در دستگاه های مخصوص به شکل لوله در می آیند و بعد از جوش محصول را به شکل های مختلفی ایجاد می کنند و در این روش محصول گرد تر است و نسبت به ورق هایی که به روش مستقیم تولید شده است کیفیت کمتری دارد و ابعاد آن زیاد دقیق نیست.
قوطی ها در سطح های بزرگ به عنوان پروفیل های ستونی نیز نام برده می شوند و این قوطی ها در تهیه ستون ها و اسکلت های  ساختمانی استفاده های فراوانی می شود و اگر قوطی ها در اندازه ها و ابعاد های دقیق ساخته شده باشند، می توان از آن در نفت کش ها و بدنه های تریلر ها استفاده نمود.
قیمت قوطی ها بر حسب عوامل هایی مانند جنس ،نوع و اندازه و ظاهر و قطر قوطی ها با یک دیگر متفاوت هستند، قوطی و پروفیل های سبک و سنگین در ابعادهای مختلفی تولید و در بازار عرضه می شوند.
انواع قوطی ها بر خلاف ظاهر ساده ای که دارند بخش زیادی از هزینه های ساخت و ساز ها را به خود اختصاص می دهند و به همین دلیل در تغییرات قیمت قوطی و پروفیل ها تاثیر زیادی دارد.

تفاوت قیمت پروفیل و قوطی

از آن جایی که پروفیل ها، از ورق های فلزی ساخته می شوند، قیمت آن ها مستقیما تحت قیمت ورق های فلزی است، ولی از طرفی قوطی های فلزی و پروفیل با جنس استیل و آلومینیومی بیشترین متریال های مورد استفاده، در ساخت پروفیل ها را دارا می باشد و بنابرین نوع و جنس آن ها نیز تعیین کننده قیمت نهایی آن می باشد.
قیمت آهن آلات مانند بسیاری دیگری از کالا ها قیمت آن بالا و پایین می شود.
به طور کلی پروفیل های سنگین‌ و سبک از لحاظ شکل ظاهری و کاربرد و ویژگی ها با هم تفاوت های بسیار زیادی دارند و پروفیل های سنگین‌ معمولا در مصارف هایی استفاده می شوند که، نیاز به وزن های بالا باشد مانند ستون ها در ساختمان سازی و تولید ماشین آلات صنعتی و… ولی پروفیل های سبک، در برخی از مصارف نیاز به شکل دهی و ظرافت دارد، مانند استفاده آن در مبلمان سازی و لوازم خانگی و ساخت کانتینر ها و غیره‌.
قوطی های پروفیل به علت طراحی و شکل هندسی ای که دارد، در بسیاری از زمینه ها نقش های کاربردی فراوانی را نیز دارد و این محصول به دلیل شکل پذیری و انعطاف پذیری بالایی که دارد، در شکل های های متنوعی تولید و در بازار عرضه می شوند و به همین دلیل بر با اهمیت بودن آن اضافه کرده است.

 

pgpipe
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *